Napier, Art Deco centre of the world

18 oktober 2014 - Napier, Nieuw-Zeeland

Dat vinden ze zelf en dat schrijven ze op vele borden. In 1931 is heel Napier verwoest door een krachtige aardbeving. Bij de wederopbouw van het centrum is gekozen voor de Art Deco stijl, toen heel actueel. Het is goed te zien, vooral als je naar boven kijkt naar de gevels van de gebouwen. Mooi centrum, al zou de lokale welstandscommissie wel wat beperkingen aan de nieuwe middenstanders mogen opleggen, want hun uithangborden detoneren met de stijl van de gebouwen. Ook hier, zoals op veel meer plekken in NZ, wordt de middenstand overgenomen door de chinezen. Hardwerkende mensen, maar moeilijk te verstaan voor mij en waarschijnlijk minder bekend met deze bouwstijl. Midden in de stad ligt op een berg een uitkijkpunt, via sluipwegen en nauwe straatjes te bereiken. Het is wel de moeite waard om er heen te rijden, want het uitzicht is geweldig. Je overziet de hele kustlijn van de Hawke's Bay. Het veel geprezen MTG museum had voor ons weinig te bieden. We  onthielden o.a. van de film over de aardbeving dat de koeien de dag ervoor de stal niet inwilden. Dieren zijn dus een goede graadmeter. We spraken gisteren een mevrouw die ons Nederlands hoorde spreken en ons aanschoot dat ze dat erg leuk vond. Ze was 51 jaren geleden vanuit Nederland naar NZ geëmigreerd en woonde met veel plezier in Napier. Het is een plezierige plaats en de mensen groeten je op straat. Dat zijn we ook gewend in Dalen, dus dat voelt als thuis. We voelen ons eigenlijk helemaal wel thuis in dit prachtige land. Rust, prachtige natuur, eindeloze stranden, aardige mensen.

1. Marloes:
    18 oktober 2014
    Mooie foto's! Geniet van jullie reis!
  2. Henk Wilting:
    18 oktober 2014
    Mooie verhalen en mooie foto's. Ik reis met jullie mee...maar dan wel via Google Earth. Fijne verjaardag morgen!
  3. Gertjan:
    19 oktober 2014